 
                            Creșterea numărului falimentelor
 și dificultăților financiare în sectorul logisticii și transportului 
rutier este evidentă de câțiva ani. Această suferință, potrivit analizei Girteka, a fost accentuată și de presiunile economice, schimbările de reglementare și necesitatea de a ţine pasul cu progresele tehnologice. Impactul acestor presiuni a fost profund: aproape
 88.000 de companii de transport și 8.000 de brokeri de marfă și-au 
încetat activitatea numai în SUA în 2023. Această tendință se reflectă 
uniform în Europa, deoarece creșterea numărului de falimente în Germania
 se manifestă în fiecare an din 2020 și a fost notabilă lună de lună în 2023. 
Creșterea numărului de falimente în sectorul logisticii și 
transportului rutier este o problemă cu mai multe fațete. Ea provine din
 presiunile economice, costurile operaționale în creștere, fragmentarea 
pieței, perturbările geopolitice și alte probleme.
Ca răspuns la tensiunile financiare, fuziunile și achizițiile 
(M&A) au devenit cunoscute ca strategii viabile pentru 
supraviețuirea și creșterea afacerilor la scară globală. Exemple precum 
achiziția Bollore de către Ceva Logistics demonstrează eforturile de a 
persevera, de a consolida prezența pe piață și de a stimula sinergiile.
În Polonia, sectorul transporturilor se 
confruntă cu provocări acute. 120 de companii au declarat faliment numai
 în T1 2024, iar alte 1.400 de companii au implementat politici de 
restructurare, cum ar fi reducerea flotelor sau a personalului, iar 
multe altele se confruntă cu amenințarea insolvabilității.
Principalele provocări includ modificările aduse de Pachetul 
Mobilitate, care au crescut costurile operaționale fără creșteri 
adecvate ale tarifelor de transport. De exemplu, cerința de înlocuire 
obligatorie a tahografelor până la sfârșitul anului poate mări costurile
 cu circa 1.000 de euro per camion.
O altă provocare este incertitudinea din jurul problemei 
decarbonizării transporturilor în Europa – nu toate companiile din 
transportul rutier de mărfuri au cunoștințele și resursele necesare 
pentru a se conforma cu reglementările UE și pentru a se alinia cu 
raportarea emisiilor Scope 3 CSRD – pentru a oferi valoare suplimentară 
clienților din termeni de soluții de transport durabil.
În plus, comenzile au scăzut: tonajul din transportul rutier s-a 
redus cu 1,7% în 2024 față de anul precedent, însumând 67,6 milioane de 
tone. Martie 2024 a fost dur, cu o scădere cu 3,8% a volumului 
transportat la 22,1 milioane de tone.
În ciuda tendințelor similare cu cele ale Poloniei în ceea ce privește falimentele în sectorul logistic, Germania și Benelux prezintă o rezistență relativă, inclusiv măsuri notabile la nivel național pentru a sprijini sectorul.
Principalele cauze ale insolvenței companiilor identificate în 
Germania și Benelux sunt costurile ridicate ale energiei, problemele 
existente în lanțurile de aprovizionare și inflația ridicată. Potrivit 
Global Euronews, numărul insolvențelor a crescut pe parcursul anilor 
2021, 2022 și 2023, iar în 2023 creșterea a fost de asemenea notabilă 
lună de lună.
Majoritatea falimentelor – 8,7 la 10.000 de companii în 2023 – au 
fost legate de transport și depozitare. În 2024, acest număr a crescut 
și mai mult, ajungând la 29,6 cazuri la 10.000 de companii la începutul 
anului.
Guvernele din această regiune au încercat să întărească capacitatea 
țărilor de a face față fluctuațiilor economice și incertitudinilor de 
reglementare prin investiții robuste în infrastructură, economii 
diversificate și avantaje geografice strategice. Germania a depus un 
efort sistematic pentru a atenua congestionarea traficului și pentru a 
consolida infrastructura, cu investiții substanțiale alocate pentru 
drumuri, feroviare și căi navigabile.
Sursa: logisticpost.ro
 
    
 
                     
                     
                                                